Hur får jag den information jag behöver?
När en allvarlig händelse inträffar är vi ofta i behov av information. Att få rätt information kan vara avgörande och vägleder dig till att fatta kloka beslut. Det är därför viktigt för dig att veta var och hur du når informationen när du väl behöver den. Tänk på att det är du själv som är ansvarig för att få fram den information du behöver.
Att veta vad som händer i en krissituation kan i många fall ha stor betydelse för hur du klarar av att hantera situationen. Den viktigaste informationskällan är Sveriges Radios lokala radiokanaler. Alla lokala radiokanaler har en beredskap att dygnet runt kunna informera vid en krissituation.
Det finns också andra saker du kan göra i förväg och som kan underlätta när krisen väl är ett faktum. Vi vill ge dig några generella tips på saker att tänka på.
Före krisen
- Kolla i förväg upp vilka länkar och webbplatser som ger ut värdefull information.
- Kolla i förväg upp vilka telefonnummer som ger ut information. Det finns till exempel ett nationellt informationsnummer vid kris som är 113 13. SOS Alarm tar emot samtalen och kopplar vid behov vidare till kommunen via brandförsvaret.
- Överväg att i förväg skriva ut viktiga dokument som du har på din dator.
Under krisen
- Använd public service kanaler i första hand, såsom Sveriges Television (SVT) och Sveriges radio (SR).
- Försök att värdera den information du läser på andra sidor på internet, allt är inte sanning.
- Tänk på att inernet slås ut om det blir strömavbrott. Då kan bilradion ändå fungera som en informationskälla.
- Håll koll på Viktigt meddelande till allmänheten (VMA).
- Läs på kommunens hemsida för att hålla dig uppdaterad.